logo
امروز : دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۳
[ شناسه خبر : ۳۹۷۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مطرح کرد:

اربعین حسینی حرکتی جهانی برای ظهور منجی

اربعین-حسینی-حرکتی-جهانی-برای-ظهور-منجی
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر گفت: بعد از قیام عاشورا، قیام‌های حق یکی پس از دیگری شکل گرفت و بنی‌امیه بعد از واقعه کربلا روی خوش ندید، تا اینکه این خون‌های پاک منتهی به سقوط بنی‌امیه و ریشه‌کن شدن آن شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با توجه به قرار گرفتن در ایام محرم، وقوع حادثه عاشورا و پیاده‌روی اربعین برای تبیین فلسفه و اهداف قیام عاشورا، خبرنگار موج‌رسا با سید محمد‌رضا احمدی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی مصاحبه‌ای‌ را ترتیب داد که مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

موج‌رسا: جایگاه امام حسین علیه‌السلام بین مردم چگونه است؟

سید محمدرضا احمدی: همه ما به امام حسین علیه‌السلام و یارانش عشق می‌ورزیم و در عزایش اشک می‌ریزیم و بر سر و سینه می‌زنیم، مردان، زنان، پیران، جوانان و حتی کودکان در این عشق مقدس شریکند و حتی بسیاری از غیرمسلمانان نیز در این امر با ما شرکت می‌کنند، او را در مشکلات شفیع خود بر درگاه خداوند قرار می‌دهند تربت پاکش را می‌بوسیم مرقدش را زیارت می‌کنیم و خاک درش را توتیای چشم خود می‌سازیم.

عاشورا سراسر مدرسه عشق است

موج‌رسا: از دیدگاه شما دلیل این علاقه و حب مردم به امام حسین علیه‌السلام چیست؟

 احمدی: چون اسوه شجاعت و شهامت و آزادی و نمونه کامل شهادت در راه خدا بوده است.

عاشورا، سراسر مدرسه عشق است هر اندازه انسان‌ها با درس‌های نهفته در آن حرکت خونین و ژرف که بشریت را با ارزش‌های متعالی و مفهوم حیات هدف‌دار آشنا ساخته آشناتر گردند به همان میزان عزت‌مند خواهند زیست و پایه‌های حکومت طاغوت‌ها را خواهند لرزاند.

 درس‌هایی که از عاشورا می‌توان گرفت، در گفتار و کردار امام حسین و یارانش دیده می‌شود و کسی که به دقت در مجموعه این واقعه بنگرد و آن را فراراه خود قرار دهد، با این درس‌های انسان‌ساز آشنا می‌شود.

موج‌رسا: از دیدگاه شما بهترین منبع برای رسیدن به قیام امام حسین علیه‌السلام چیست؟

احمدی: بهترین منبع برای رسیدن به اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام دو چیز است: نخست سخنان آن حضرت در طول مسیر نهضت از مدینه تا کربلا و دیگر زیارت‌نامه‌های مربوط به آن حضرت است.

موج‌رسا: از دیدگاه شما اهداف قیام امام حسین علیه‌السلام چیست؟

احمدی: اهداف قیام آن حضرت از مجموع سخنان امام حسین علیه‌السلام و زیارت‌نامه‌های آن حضرت استفاده می‌شود که حضرت اهدافی از این قیام بزرگ و مهم داشته که این اهداف به قدری مقدس بوده که امام علیه السلام و یارانش برای تحقق آن جان بر کف نهاده و خون قلب خود را تقدیم کرده و اهل بیت آن حضرت رنج اسارت را به جان خریده و تمام سختی‌های بعد از جنگ عاشورا تا بازگشت به مدینه را با جان و دل تحمل کردند، که ۱۰ هدف برای این قیام درنظر گرفته شده است از جمله اصلاح امت، امر به معروف و نهی از منکر، احیاء سنت‌ پیامبر اکرم (ص)، حمایت از حق و مبارزه با باطل، مبارزه با جهل، تشکیل حکومت اسلامی، اجرای عدالت، افشای چهره منافقان، امتحان گسترده مردم و درک مقام عظیم امام است‌‌.

استاد

اولین هدف قیام عاشورا اصلاح جامعه بود

موج‌رسا: اصلاح امت در این قیام چگونه صورت می‌گیرد؟

احمدی: همان‌گونه که پیامبر عظیم‌الشان فرمود؛ «إِنَّ لِقَتْلِ‏ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»؛ شهادت امام حسین(ع) داغی بر دل‌های مؤمنان گذاشته که هیچ‌گاه خنک نخواهد شد.

اولین هدف امام حسین علیه‌السلام از نهضت عاشورا اصلاحات است، در قرآن مجید واژه «اصلاح» و هم خانواده‌هایش ۱۲ مرتبه تکرار شده است. خداوند در این آیات از اصلاحات فردی شروع کرده است

خداوند متعال اصلاح تمام شئون حیات را در سطح گسترده و به طور فراگیر در قرآن مطرح کرده و از همه امت مخصوصاً پیشوایان اجرای آن را خواسته است.

اصلاح مقابل «افساد» است و افساد به تباهی کشاندن سیستم یک موجود یا یک فرد، یا خانواده یا جامعه یا یک کشور و اصلاح بازگرداندن آن نظم به حالت سابق است. 

در یک خانواده صالح و مؤمن بزرگ‌ترها باید به وظایف خویش، که همان خیرخواهی و نصیحت است، عمل کرده و کوچک‌ترها از آن‌ها اطاعت کرده و هیچ‌کدام از آن‌ها در وظایف و مسئولیت‌های خود کوتاهی نکنند. 

حال اگر بزرگ‌ترها به وظایف خویش عمل نکرده و کوچک‌ترها از اطاعت سرباز زنند، هیچ‌کس به مسئولیت‌های خویش عمل نکند و این کارها تکرار شود نظم خانواده بر هم خورده و فاسد می‌شود. اصلاح چنین خانواده‌ای آن است که هرکس وظایف خویش را به‌درستی انجام داده و روابط صحیح و اخلاق اسلامی و نظم سابق حاکم شود.

امام حسین علیه‌السلام به قصد اصلاح مفاسدی که در طول مدت امامت خود و پس از رحلت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در جامعه رخ داده بود دست رد بر سینه یزید برای بیعت با او زد و تصمیم گرفت با بازگرداندن نظم لازم سابق به زندگی فردی و اجتماعی مردم خاطرات و سنت‌های دوران حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را زنده کند.

و همان‌گونه که امام حسین علیه‌السلام خودشان فرمودند؛ «بیعتی مثل منی با مثل یزید نخواهد بود»، هدف امام حسین علیه‌السلام از طرح این جمله این است که قیام ایشان سرمشقی باشد برای حکام و پیشوایان بعدی است و آن‌کس که یزیدی فکر می‌کند و از اعمال یزیدی اطاعت می‌کند، مانند یزید محکوم به فنا و نابودی است و لازم است که پیشوایان و خواص جامعه در مقابل اعمال یزیدی قیام کنند و واجب الهی امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند.

امام حسین علیه‌السلام به منظور اصلاح امت جدش و جامعه اسلامی قیام کرد. اگر امام حسین علیه‌السلام دست به این کار بزرگ نمی‌زد به یقین امروز خبری از اسلام نبود یا اگر بود قابل توجه نبود. درست است که آن حضرت در این راه شربت شهادت نوشید ولی جامعه اسلامی را تکان داد و به این هدف نزدیک ساخت.

پیروان و عاشقان مکتب آن حضرت، زمانی می‌توانند ادعای عشق و پیروی راستین کنند که به مفاسد موجود عصر و زمان خود بیندیشند و آنچه در توان دارند برای مبارزه با آن به کار گیرند و به یقین آن حجم عظیم عزاداران هرگاه تصمیمی منطقی و حساب شده و مدبرانه برای برخورد با مفاسد و سوق جامعه به سوی اصلاح بگیرند موفق خواهند شد. 

وعاظ و مداحان نیز باید روی این هدف مقدس تبلیغ کنند، شرکت‌کنندگان در این مجالس را دعوت به اصلاح مفاسد اخلاقی و اجتماعی کنند، چه بهتر از خانواده‌های خود آغاز کنند.

امر به معروف حکم آبیاری مزرعه دین را دارد

موج‌رسا: از دیدگاه شما مهم‌ترین هدف امام حسین علیه‌السلام از این قیام چیست؟

احمدی: بی‌شک یکی از اهداف مهم امام حسین علیه‌السلام، احیاء فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر است.

امر به معروف حکم آبیاری مزرعه عظیم دین را دارد و نهی از منکر در حکم آفت‌زدایی آن است.

 اگر مزرعه دین به وسیله امر به معروف منظم و کافی، به هنگام آبیاری نشود محصولات آن نابود می‌شود. همان‌گونه که چنانچه پس از بارور شدن محصولات با نهی از منکر آفت‌زدایی صورت نگیرد، نه محصولی از آن مزرعه باقی نخواهد ماند.

در زمان حکومت بنی‌امیه مخصوصاً یزید منکرات همه جا را فرا گرفته بود حتی مرکز حکومت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و آله مدینه منوره آلوده انواع منکرات و محرمات شده بود. 

در آن زمان انجام گناه یک روند طبیعی بود و زمانی‌که سردمداران حکومت و کسانی که خود را خلیفه و جانشین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله می‌پنداشتند آلوده به انواع گناهان می‌شدند از مردم عادی چه انتظاری می‌توان داشت.

امام حسین علیه‌السلام در چنین شرایطی با تمام وجود خود با قلب و زبان و عمل رسالت امر به معروف و نهی از منکر را ادا کرد.

 در روز عاشورا قرآن را بر سر نهاد و در میان دو لشکر قرار گرفت و مکرر آن‌ها را به عمل کردن به قرآن دعوت و هنگامی‌که مشاهده کرد مرحله قلبی و زبانی کارساز نیست وارد مرحله بعد شد. در مرحله سوم گاه دشمن نابود می‌شود و به این وسیله از ادامه منکرات باز می‌ماند و اگر این کار ممکن نشود باید فداکاری کرد و این رسالت را به پایان رساند.

 امام حسین علیه‌السلام با تقدیم خون خود این وظیفه بزرگ را انجام داد و درخت نوپای اسلام را آبیاری کرده و آن را از نابودی نجات داد.

به یقین در عصر امام حسین علیه‌السلام بسیاری از حق‌ها به دست فراموشی سپرده شده بود و باطل به جای آن نشسته بود، در آن عصر چه حق‌هایی از صحنه جامعه رخت بر بسته و چه باطل‌هایی رواج پیدا کرده بود که آن حضرت برای آن دست به قیام خونین زد. 

موج‌رسا: قیام امام حسین علیه‌السلام در مبارزه با جهل و نادانی مردم چگونه بود؟

احمدی: امام حسین علیه‌السلام برای بیداری و آگاهی مردم قیام کرد، اما آن قدر خواب آن‌ها عمیق و جهل و ناآگاهی‌شان ریشه‌دار بود که فقط خون قلب امام علیه‌‌السلام و یاران وفادارش این آفت مهم را از مزرعه اسلام دور نساخت.

قیام عاشورا مقدمه قیام‌های دیگر بود

 مردم پس از شهادت حضرت ابا عبدالله علیه‌السلام، همراهان و اسارت خاندان عصمت و طهارت و بر سر نیزه رفتن سرهای مقدس شهدای کربلا، از خواب غفلت بیدار شدند و قیام‌ها یکی پس از دیگری شکل گرفت و بنی‌امیه بعد از واقعه کربلا روی خوش ندید، تا اینکه این خون‌های پاک منتهی به سقوط بنی‌امیه و ریشه‌کن شدن این شجره ملعونه شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر